Saturday, February 28, 2009

MELAYU vs melayu

Tahu kenape 1 ejaan melayu tu aku gune caps lock 1 lagi huruf kecik je.....haaa nie la isu nye....aku xtau la pe nak jadi ngan orang sebangsa...seagama n saudara sesame islam tapi hati busuk penuh ngan perasaan dengki...benci n dendam xabes2 ...baru2 nie aku balik la cuti weekend so isnin xde clas aku ikut ma g pasar tani biase ar duk kamppung an....mase ngah jalan2 cari makanan yg patut aku beli aku nmpak la de mak cik n anak die nie duk niage kat tepi longkang...memang ar muke die xfamiliar kat tempat aku...tapi bagi aku biar je ar die niage gpun aku tgk kat pasar tue xdepun orang jual roti john..ermmmm nampak sedap la n bersih aku pun g la beli ngan ma aku....pastu kebetulan mase aku nak beli tu de la pegawai FAMA dtng kat gerai mak cik tue die pun ngadu nasib malang menimpa die tue....kesian ngan mak cik nie dah la datang jauh tapi orang yg biase meniaga pasar tani kat tempat aku nie marah2 mak cik nie n anak die xbagi langsung mak cik tue jual roti john takot la burger die tak laku....die suh mak cik tue bukak sume gerai n balik jgn dtng lagi meniage kat situ aku n ma pun rase simpati gak la...kenape la nak sekat2 rezeki orang...macam kawasan pasar tue atas nama die lak...padahal sebangsa pun xsuke tgk orang berjaya .....pe laa punye manusia hasad dengki xabes sebab tue la xmaju2 jual burger pun orang muak nak beli.....sampai skang klu aku sempat g pasar tani mak cik tue da merajuk xank lagi dtng tempat aku jual roti john die kesian...ermmm kesian lagi kat aku nie yg teringin nak makan roti john ...hahaha....

Nie de lagi satu kesah sebabkan perasaan dengki gak penah la satu hari tu pintu kedai ayah aku xboleh nak tutup...pelik kan?? yg pasti ini benar2 berlaku bukan cubaan.....kesian gak aku tengok ayah aku tu..mase tue aku kecik lagi darjah 1...sampai malam ayah aku asyik menarik pintu kedai tu xdpt 2 gak tarek last2 ayah aku panggil kawan die yg de kedai welding suh betulkan pintu kedai ayah aku...yg peliknye puas la die bawak segala mesin n pemotong untuk betulkan pintu kedai ayah aku tue but still remain the same...ayah aku xboleh buat ape2 lagi n membe ayah aku pun give up nak betulkan pintu tue die kate mesti de problem laen...tapi ayah aku buat tak kesah plak....nak tak nak we all satu family tdo kat kedai xblik rumah coz pintu keadi tue xboleh nak tutup ....ayah aku tdo la kat meja depan kedai tue...kesian die....esoknye mase ma aku ngah sapu sampah tetibe die jumpe bungkusan kecik warne putih kat bawah peti ais krim ma aku panggil ayah aku n die ambik tapi xberani la nak bukak...ayah aku pun panggil la kawan die yg tahu sikit2 pasal bnde2pelik camnie(dukun la lebih kurang)die bukak n alangkah terkejutnye bile dalam bungkusan putih tue de jari oarng yg dah kering n busuk serta de beberape helai rambut ke bulu camtu la....kawan ayah aku tue kate de orang yg dengki ayah aku...tapi alhamdullillah ayah xambek sebarang tindakan bodoh untuk balas dendam balik ngan gune sihir......MELAYU yg kuat akan sentiasa la menindas melayu yg lemah...jangan la jsdi bangsa yg xde maruah...aku cakap nie pun nak ingtkan diri aku gak...coz Allah aje la penunjuk jalan yg benar dan pemberi hidayah...

So aku harap pada mereka2 yg selalu sangat de hasad dengki nie suci2kan lah hati tue dengan kembali kepangkal jalan n taubat...moga2 Allah merahmati hidup kita n ampunkan dosa2 atas keterlanjuran bersikap dengki n dendam nie...selagi kite masih simpan sikap negatif nie makin jauh la kite ketinggalan dan akan selalu termasuk dalam golongan orang yg rugi...sesame bangse hormat la satu same laen xperlu la tamak ngan harte kat dunie n kuasa yg xakan kekal tue...

No comments:

Post a Comment