Saturday, February 28, 2009

Budak sekolah dah jadi samseng.....

Hari ni pe yg buat aku terkejut bile tgk berite kat tv 3 kol 8 sedih n marah bile aku tgk de sorang dak sekolah nie kene belasah teruk2 ngan kawan2 die siap record lak tu gune handphone.....sakit betul la hati aku nie...memang diorang tak guna akal langsung tapi guna nafsu n akal syaitan....

Pada pendapat aku la mase zaman aku sekolah dulu kalau nampak cikgu je datang kat kedai abah aku ke terserempak kat jalan ke aku n kawan2 mesti takot n hormat tapi budak2 sekarang jangan kate yg sekolah menengah tapi yg sekolah rendah pun da pandai kurang hajar ngan mak bapak apetah lagi ngan cikgu...sedih aku diorang nie dah la belum matang pastu bodoh tak nak belajar bile tegur sikit cakap benci la marah la...tapi diorang xsedar yg mak bapak diorang tu la yg banyak berkorban bagi makan n duet belanja pastu nak tunjuk keras kepala n degil pe la nak jadi....??bile kene marah ngan cikgu ngadu kat mak bapak padahal anak da memang degil xnak dengar cakap cikgu...malas buat homework haihh...nie la kalau da terlampau manja sangat...aku cakap nie bukan la kate aku baek sangat tapi sebagai wakil gak la pada mangsa gengsterisme kat sekolah tue....ade baeknye kalau kerajaan tubuhkan akta buli untuk para pelajar nie biar diorang tunjuk samseng diorang tue kat penjara biar padan muke hahaha....geram aku...cube bayangkan kalau yg kene pukul tue adek kite ke anak kite ke saudara mara kite ke.....tolong la mak bapak pun jangan bagi muke sangat kat anak2tue sampai naek lemak kalau anak2 tue kene pukul ke kene marah ke jangan la xsabar2 serbu cikgu nak marah2 n report kat polis....cikgu yg bertindak diluar batas pun mungkin da terlampau lame bersabar ngan kerenah para pelajar....salah satu sebab diorang nie jadi camnie pun bile kurang kesedaran dalam diri pelajar tue sendiri coz berlawan2 nak tunjuk siape lagi kuat.....

Pada pelajar2 sekolah sekarang aku nie nak nasehat bukan la bagus sangat bukan pakar motivasi pun tapi sekadar nak share je...korang mude lagi banyak yg korang kene belajar ...cari ilmu unuk hidup supaya jadi orang berguna bukannye cari ilmu untuk musnahkan diri sendiri,agama, bangsa atau negara (haha lengkap hujah aku nie)aku pun penah belajar macam korang penah bercinte2 monyet ni tapi mujur la pintu kesedaran aku nie terbuka n aku bersyukur sangat....kalau boleh tinggal dulu la kisah2 cinta nie xbawak kemana silap2 nanti kalau terlanjur bukannye dapat ape pun dapat dosa n dapat susah pikir la kesian sket kat parents korang yg berkorban xkire mase untuk bagi yg terbaek untuk korang....jangan la terikut2 kawan korang yg rase diri betul padahal haprak...ta payah la merokok2 nie bukannye macho pun...lagi tak merokok lagi la sehat hidup korang tue....lupekan la niat nak jadi samseng tue tak kemane pun lebih2 lagi korang nie mentah lagi.....malu la sket bangsa laen da jauh ke depan tapi kite nie bangse melayu maseh la kat takok lame lagi...kite kene malu la coz dalam setiap kes buli kat sekolah ke kat PLKN ke yg terlibat tak laen tak bukan budak melayu sedih la....aku nie pun bukan perfect tapi kite sebangsa n aku sayang ngan agama , bangsa n negara aku nie...tak nak la esok malaysia da takde tokoh pemimpin n last2 kaum laen yg ambek kesempatan atas kelemahan kite nie....k adios...hidup islam...maju Malaysia...maju Melayu....

No comments:

Post a Comment